מהי מטרת החתימה על הסכמי בוררות?

הדרך הטובה ביותר להמחיש את הצורך בחתימה על הסכמי בוררות תהיה באמצעות ניב מוכר – "מרבה נכסים מרבה דאגה". במקרים רבים, חתימה על הסכם בוררות היא תנאי מקדים להתחלה של הליך עסקי בין שותפים עסקיים פוטנציאליים. כמו שחלק מהזוגות בוחרים לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין, כדי להסדיר את תנאי הגירושין במידה ויקרו, כך ישנם כאלו המעוניינים לחתום על הסכם בוררות, שיסדיר גם איך יוכרע סכסוך שעלול לפרוץ. אילו עוד מטרות מניעות את הצדדים לחתום על הסמכי בוררות? בואו לגלות. 

 

לפני כן, מה זה בכלל בוררות?

רגע לפני שנבין לעומק מה מטרת החתימה על הסכם בוררות, חשוב להבין מה היא בכלל בוררות. בוררות היא למעשה הליך אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים מחוץ לבית המשפט. בתי המשפט עמוסים עד אפס מקום מפניות רבות, כפועל יוצא רבים מעדיפים לגשת להליך של בוררות, במסגרתו יתקבל פתרון הנוגע לסכסוך פעיל.

כמו כן, הצדדים הם אלו שממנים אחראי על הליך הבוררות, באופן כזה שהאחראי יהיה בקיא בנושא הנתון לסכסוך ושימת דגש על האובייקטיביות של האחראי. שכן, במידה ואחראי הבוררות מכיר מי מהצדדים, הוא עלול להיות מוטה ולקבל החלטות לפי לא הוגנות ולא מקצועיות.

 

הסכמי בוררות

הסכם בוררות הוא מסמך אשר מהווה הסכמה בין הצדדים לניהול סכסכוך פוטנציאלי בהליך של בוררות. למעשה, הסכם זה מגדיר כי במידה ויפרוץ סכסכוך בין הצדדים, הוא ידון בהליך בוררות ולא בבית המשפט. ברוב המקרים, הסכם הבוררות הוא חלק מהסכם רחב יותר אשר מעגן את היחסים בין הצדדים.

חשוב לציין, הסכם בוררות הוא תנאי מקדים להתחלה של הליך בוררות, במידה ולא קיים הסכם כזה, צד אחד לא יוכל לכפות על הצד השני הסדרה של סכסוך באמצעות הליך בוררות.

 

מהי מטרת החתימה על הסכם בוררות

לחתימה על הסכם בוררות ישנן מספר מטרות, אך המטרה העיקרית נוגעת לרצון משותף של הצדדים להימנע מהגעה לבית המשפט במידה ויפרוץ בניהם סכסוך. כאמור, בתי המשפט סובלים מאי ספיקה מתמדת ולמעשה אינם מצליחים לעמוד בעומס. הליך של פתרון סכסוך דרך בתי המשפט עלול להימשך שנים ארוכות ולהביא לבזבוז רב של משאבים וכסף.

חתימה על הסכם בוררות מעגנת תחת חוזה את חובתם של הצדדים לגשת להליך של בוררות עסקית במקרה שפורץ סכסכוך שהם אינם מצליחים ליישב בכוחות עצמם. כמו כן, הליך של בוררות נותן לצדדים שליטה באשר לאופן בו הסכסוך ינוהל, כך שהם יכולים לקבוע מי ינהל את ההליך, באיזה אופן הוא יתקיים וכמה זמן הוא ימשך.

 

לסיכום – אפשר לעשות את זה אחרת

לאחר שהבנו מה זה בכלל הליך של בוררות, מי הוא מנהל את התהליך ואיך ניתן לעגן מראש יישוב סכסוך באמצעות בוררות – ברור כעת שאפשר ליישב סכסוכים בצורה אחרת ממה שהכרנו. בהצלחה!

הסכם בוררות

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושוא