הכל על מאסר פלילי

מאסר פלילי הוא עונש שעלול להיות מוטל על אדם שהורשע בעברה פלילית. במקרים רבים, אף שהוכח שהעבריין אכן ביצע את העברה המיוחסת לו והוא אכן הורשע כדין בביצוע שלה, מחליטים השופטים בתיק כי אין מקום לאסור את העבריין ולשלול את חירותו. במקרים כאלה, מוטלים על העבריין עונשים אחרים, ובדרך כלל גם מאסר על תנאי. המאסר הוא איום העומד כחרב המתהפכת מעל ראשו של העבריין, והוא ייכנס לתוקף אם העבריין יחזור על האבירה פעם נוספת, במשך הזמן שבו העונש על תנאי תקף. מהו מאסר פלילי ומה בינו לבין מאסר על תנאי? כיצד מחליט השופט בתיק על חומרת העונש ואורך תקופת המאסר? היכן ניתן לקבל ייעוץ וסיוע במקרה של תביעה פלילית? כל התשובות בשורות הבאות.

סורגים

מאסר פלילי – מאסר בפועל או על תנאי

מאסר פלילי הוא למעשה שלילת חירותו של עבריין שהורשע בעבירה פלילית כל שהיא. ישנה קורלציה בין חומרת העברה לבין חומרת העונש, קרי אורך תקופת המאסר של העבריין שהורשע במשפט הפלילי. ישנם שלושה סוגים של עונש מאסר. הראשון הוא מאסר בפועל, כלומר שלילת חירותו של העבריין וכליאתו בבית כלא למשך תקופת המאסר, כפי שנקבעה על ידי השופט. הסוג השני הוא עבודות שירות – עבודות לטובת הציבור, שהעבריין חייב לבצע מדי יום ועד תום תקופת המאסר. עם זאת, בתקופת עבודות השירות חוזר העבריין לביתו מדי ערב. סוג המאסר השלישי הוא מאסר על תנאי, לתקופה קצובה מראש. עורך דין פלילי ותיק אמון, בדרך כלל, על הדרכים השונות להקל את העונש גם לאחר ההרשעה. המאסר על תנאי יהפוך למאסר בפועל, אם העבריין יבצע עברה דומה לזאת שבגינה הוא הורשע. החלת מאסר פלילי על תנאי איננה שוללת או מבטלת את האפשרות שהעבריין יישפט שוב, ותיגזר עליו תקופת מאסר נוספת. למעשה, זה בדיוק מה שקורה במקרים כאלה.

חומרת העונש ואורך תקופת המאסר

כאמור, ההחלטה על העונש מתקבלת תוך התייחסות לחומרת העברה שאותה ביצע העבריין. עם זאת, השיקולים לעונש כוללים גם התייחסות לתקדימים, כמו גם לנסיבות מקלות כנהוג במשפט המקובל. כך, אף שלעיתים קרובות החוק מאפשר לשופט לגזור תקופת מאסר ארוכה, הוא עשוי לגזור על עבריין מורשע תקופת מאסר קצרה יחסית, אם יש תקדימים לפסיקה כזאת. עם זאת, אם יש תקדימים לפסיקות מחמירות, אזי הדבר נותן בידי השופט כלי חשוב, שיכול לסייע לו להתאים טוב יותר את חומרת העונש לחומרת בעברה. זה המקום להזכיר כי מאסר פלילי נמשך במרבית המקרים רק כשני שלישים מהתקופה שנפסקה לעבריין. זאת, כיון שבמרבית המקרים מתקצרת תקופת המאסר בשליש, בעקבות התנהגות טובה. רק במקרים נדירים מרצה העבריין את מלוא התקופה שנגזרה עליו. בדרך כלל הוא ישתחרר לפני המועד, כאשר שארית התקופה הופכת למאסר על תנאי.

אם יש לך עניין בהסתייעות בעורך דין בעקבות תביעה פלילית, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כבר כעת והנציגים המקצועיים של מסיקביץ' וטייב משרד עו"ד יחזרו אליך בהקדם, למתן ייעוץ וסעד משפטי.

מחיקת חובות באמצעות עורך דין לפרטים לחצו כאן.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושוא