פוטרתם מהעבודה? כל הזכויות שלכם במקום אחר

לא כל אדם נשאר לעבוד כל חייו במקום עבודה אחד. לעיתים הוא עוזב את העבודה כי הוא מעוניין לעבוד בתחום אחר ולאתגר את עצמו, או מסיבות אישיות. לעיתים הוא מפוטר עקב צמצומים או סיבות אחרות ואז מוצא את עצמו במצב מאוד לא נעים. יחד עם זאת הוא צריך לשמור על הזכויות שלו ובכך יעסוק המאמר הבא.

 

דעו את הזכויות שלכם

פיטורים הם עסק מאוד לא סימפטי שעלול לצוץ בכל גיל ובכל מגזר עקב סיבות אישיות או מדיניות. למשל, משבר הקורונה הביא לגל פיטורים עקב המצב הכלכלי. אלפי אנשים מצאו עצמם חסרי עבודה ותלויים בביטוח הלאומי על מנת לשקם את חייהם המקצועיים.

הפיטורים אינם פשוטים וכל אדם העומד בפניהם חייב לדעת מהם זכויותיו ולקבל הגנה מגופים שונים. זכויות העובדים הן רבות ומתייחסות למגזרים שונים, למצבים פיזיים, לגיל העובדים ועוד. למשל, לנשים בהיריון או לאחר לידה ישנן זכויות שאין לפטר אותן לאורך תקופה מסוימת.

אין לפטר גם עובדים כשירים לעבודה עם מגבלות או עובדים שנאלצים להיות במילואים. זאת אומרת שהחוק הוא לטובת העובדים במקרים שונים ומספק להם הגנה.

 

הזכות לשימוע ולהודעה מוקדמת

חשוב לדעת שפיטורים נעשים בתהליך המחייב את המעסיק על פי חוק הן במגזר הציבורי והן בפרטי. ראשית עליו לערוך שימוע לעובד שבו הוא מדבר על הסיבות לקראת הפיטורים. על פי החוק השימוע צריך לקרות לפי ההחלטה הסופית לפטר את העובד ולזמן במכתב את העובד לשימוע.

מצד העובד הוא מקבל מספיק זמן כדי להשיג מסמכים הקשורים לטענותיו ואף למצוא עורך דין שילווה אותו לשימוע. שנית, אי אפשר לפטר עובד בהתראה קצרה מבלי לתת לו את הזמן לתכנן את צעדיו. לפיכך, החוק מורה על כך שיש להוציא הודעה מוקדמת על הפיטורים במכתב פיטורים.

במכתב יהיו כתובות הסיבות לפיטורים והתקופה עד למימוש הפיטורים. כלומר, אם העובד מקבל שכר חודשי ויש לו וותק הזמן הניתן לו בהתראה המוקדמת יהיה ארוך יותר מעובד שמקבל שכר על בסיס שעה או שכר יומי וכמובן פחות וותק.

על פי החוק המעסיק יכול במקום ההודעה המוקדמת של מכתב הפיטורים להעניק לעובד פיצוי כספי הכולל שכר שהיה מגיע לו עבור התקופה של ההודעה המוקדמת אך ללא תנאים סוציאליים.

 

הזכות לקבל פיצויים

כל עובד שעבד יותר משנה במקום עבודה רשאי לקבל פיצויים לאחר פיטורים. כלומר, מכפילים את המשכורת האחרונה שלו במספר שנות הוותק בעבודה בחישוב הפיצויים. אפשרות אחרת לפיצוי נמוך יותר היא כאשר המעביד מפריש באופן קבוע פיצויי פיטורין לעובד בזמן שירותו בתפקיד.

גם אם אדם מתפטר הוא זכאי לפיצוי של הכספים שהופרשו לביטוח הפנסיוני או לקופת הגמל אך מומלץ לא לגעת בכספים אלו ולבדוק אלו זכויות מעניק הביטוח הלאומי בכל הקשור לדמי אבטלה.

עריכת דין

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושוא