האם גם מורה זכאי למשרת אם?

משרת אם היא הגדרה של משרה בעלת שעות עבודה נוחות וגמישות, שיכולות להתאים מאוד לנשים בעלות ילדים קטנים – כך ניתן לשלב את הטיפול בילדים ואת מטלות היום יום, ועדיין לא לוותר על הקריירה ועל השאיפות המקצועיות. בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות עבודה מציעים משרות אם כחלק אינטגרלי מהיצע המשרות – האם גם מורים זכאים לכך?

 

משרת אם למורים

בתחום ההוראה ישנם הסכמים קיבוציים שחלים על המורים, ומאפשרים למורה אישה שמגדלת ילדים קטנים (עד גיל 14) לעבוד במשרת אם. משרה זו כוללת את היכולת לבחור לעבוד יום עבודה מקוצר יותר ללא פגיעה בשכר העבודה, או להמשיך לעבוד בהיקף המשרה הנוכחי שלה ולקבל על כך תוספת תשלום (של כ- 10% משכר העבודה).

אפשרות זו ניתנת לכל מורה שהיקף המשרה שלה הוא לפחות 79%, וכאמור מגדלת ילדים קטנים.

יש לציין שגם מורה גבר והוא אב לילדים קטנים זכאי לקבל יום עבודה מקוצר, אבל אם הוא יבחר לעשות זאת – הוא לא יקבל על כך את התגמול הכספי שמורה אישה מקבלת. ההסכמים הקיבוציים מבדילים בעניין זה בין גברים ונשים – ומעניקים הטבה גדולה יותר לנשים.

 

מדוע ישנו הבדל בין נשים לגברים בעניין זה?

לשאלה זו התייחס פסק דין של בין הדין לעבודה בשנת 2001. נקבע בבית הדין שההבחנה בין נשים לגברים בעניין זה עולה לכדי אפליה אסורה, וכי יש להשוות את התנאים וההטבות שמקבלים שני המינים – שהרי שני ההורים אמורים לקחת חלק פעיל בגידול הילדים.

בפסק דין של בית הדין הארצי לעבודה, שמהווה את ההיררכיה הגבוהה ביותר של בתי הדין לעבודה – נקבע כי התנאים בין נשים לגברים לא יושוו לגמרי. נקבע כי לגבר תהיה אפשרות לקצר את שעות העבודה שלו, אך לא יוכל לקבל על כך תוספת כספית כפי שהאישה מקבלת.

 

בואו לבדוק את הזכויות שלכם כמורים

אמנם ההסכמים הקיבוציים בענף ההוראה עדיין לא מאפשרים שוויון מלא בין המינים, אך ייתכן שבכל זאת תהיו זכאים להטבות כלשהן במידה ואתם הורים לילדים קטנים. אם אתם מעוניינים לוודא מהן זכויותיכם המלאות, או אולי אף לנסות ולהילחם בהחלטה של בית הדין הארצי לעבודה לפיה לא נדרש בעניין זה שוויון מלא בין המינים – תוכלו לפנות לייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין לדיני עבודה.

תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט https://aderet-law.co.il, שם תוכלו למצוא מידע נוסף וחשוב על זכויות העובדים שמגיעות לכם, וכן אפשרות לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות – בנושאי זכויות עובדים, שכר עבודה, התמודדות מול ביטוח לאומי ועוד.

ייתכן כי מגיעות לכם זכויות שאינכם מודעים אליהן, ושעשויות לזכות אתכם בסכומי כסף גדולים או לחסוך לכם זמן עבודה יקר. אל תוותרו על הזכויות שמגיעות לכם לפי חוק!

 

מורה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושוא