האם חוקרים פרטיים יכולים לבצע האזנת סתר?

האזנות סתר הן אמצעי מוכר (לרובנו, בזכות סדרות הטלוויזיה) לגילוי ראיות וחקירת חשדות שונים. האזנות הסתר מותרות לגורמים מסוימים מאוד, ובפרט לארגוני ביטחון, במקרים מסוימים לאור חשדות פליליים, לרוב. מלבד במקרים אלו, האזנות סתר הן אסורות – ומהוות מעבר על החוק. מהן האזנות סתר? למי מותר לבצע אותן ומתי ומה עושים אם אתם חוששים שמאזינים לכם ? כל הפרטים במאמר הבא.

 

האזנות סתר והחוק האוסר אותן

בתור התחלה חשוב להבין – מהו חוק האזנות סתר?

האזנות סתר, לפי החוק, הן הקשבה לשיחה בין אנשים ללא ידיעת אף אחד מהגורמים על ההאזנה. ישנם מקרים רבים בהם יכולה להתבצע האזנה, אך לעתים היא חוקית לחלוטין. למשל – אם אתם נמצאים בשיחת טלפון ומקליטים אותה, זהו מהלך חוקי. לרוב, האזנות הסתר החוקיות מתבצעות על ידי הגורמים המורשים לכך (כוחות הביטחון) ולצורך הגנה על המדינה או חקירת חשדות פליליים.

 

באיזה מקרים מתבצעות האזנות סתר חוקיות ולא חוקיות?

כאמור, האזנות סתר חוקיות המתבצעות בחסות כוחות הביטחון נעשות לרוב לשמירה על ביטחון המדינה, או לגילוי ראיות בנוגע לחשדות פליליים. האזנות הסתר מתבצעות לרוב תוך חיבור קווי לטלפונים, או דרך חברת הטלפון.

בנוסף, ברוב המקרים (למעט מקרים חריגים במיוחד) אסורה האזנה לאנשי מקצוע אשר השיחות בינם לבין לקוחותיהם מוגדרות בחיסיון – רופאים, פסיכולוגים, עורכי דין ומטפלים שונים.

עם זאת, במקרים בהם גורמים לא מורשים וללא אישור לביצוע האזנות אשר נתפסים בעת ביצוע האזנות סתר, הם מסתכנים בשלילת רישיון ואפשרות למאסר של עד 5 שנים.

 

חוקרים פרטיים ואמצעי האזנות סתר

חוקרים פרטיים המבצעים האזנות סתר ללא אישור נחשבים כחלק מהגורמים החשופים לשלילת רישיון ועונש מאסר. לא משנה מהי הסיבה לביצוע ההאזנות – זהו אמצעי הפוגע בפרטיות הפרט, ולכן נדרש לאישור מבית המשפט.

יחד עם זאת, במקרים בהם אכן ניתן האישור – הוא ניתן בחרדת קודש, וההקלטות נשמרות לתיק התביעה ולא יכולות להתפרסם בציבור. לכן, במידה ועולה בכם חשש ואתם פונים לחוקר פרטי – סמכו עליו שבידיו הכלים המתאימים והחוקיים להשיג את כל הראיות וההוכחות הנדרשות לכם.

 

אני חושש שמאזינים לי, מה עליי לעשות?

כפי שחוק האזנות הסתר מונע מחוקרים פרטיים להאזין עבורכם ללא אישור, כך גם ההפך – מכשירי או אמצעי האזנה או ציטוט בביתכם או משרדכם הם לא חוקיים, ואף יכולים לפגוע בכם. על כן, אם אתם חוששים שמאזינים לכם, עליכם לפנות מיד לחוקרים פרטיים. כל התהליך יתבצע בדיסקרטיות, זהירות ומקצועיות, והאמצעים יימצאו במהירות.

 

לסיכום – האזנות סתר כאמצעי להשגת ראיות

במקרים בהם אתם נדרשים להוכיח חשדות, פנו לחוקר פרטי. שימוש באמצעים לא חוקיים אמנם יכול להביא את הראיות הנדרשות, אך לאור השגתן באופן לא חוקי עלול להרוס את כל התביעה.

 

עיניים אוזניים ופה על מסך TV

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושוא